Medkulturna, medgeneracijska veriga tehnike in prijateljstva v Zasavju

Da je treba otroke že v predšolskem
obdobju spodbujati za tehniko in ustvarjanje, čivkajo že vrabci. Da
vseživljenjsko učenje in medgeneracijsko sodelovanje dokazano podaljšujeta
dolžino in kakovost življenja, prav tako. Kako oboje združiti, pa je je bil izziv
za projekt Erasmus+ z naslovom Verižni eksperiment v vrtcu. Namen projekta je
zagotoviti razvoj osnovnih tehničnih spretnosti že pri predšolskih otrocih ter
z medgeneracijskim učenjem spodbuditi njihovo zanimanje za
tehnične poklice.

ZLU in Vrtec Zagorje
ob Savi sta se v letošnjem letu vključila v omenjeni dvoletni projekt KA2, ki
ga koordinira LU Jesenice. Prvi učni trening izdelave verižnega člena,
ki je bil namenjen strokovnim delavcem s področja predšolske vzgoje,
izobraževanja odraslih in prostovoljcem iz Slovenije, Hrvaške, Italije in
Poljske je potekal od 3. do 7. decembra v Trbovljah. Takšno mednarodno
srečanje, ki nas je naučilo veliko o sebi in drugih, nam dalo medkulturno
dimenzijo, nas povezalo kot ekipo in skupnost, smo priredili prvič.

Kaj smo počeli? Sedemintrideset
udeležencev iz šestih različnih starostno in kulturno mešanih skupin je
izdelovalo člene verižnega eksperimenta na temo Olimpijske igre 2020 pod
strokovnim vodstvom g. Staneta Arha z Jesenic.

Verižni eksperiment je skupek naprav, ki
se poganjajo druga za drugo. Prejšnja naprava sproži delovanje naslednje po
principu podiranja domin. Verigo sestavljajo neodvisne naprave, v katere je
vgrajenih veliko zanimivih pojavov in fizikalnih zakonitosti. Povezovalni
element med posameznimi členi je kovinska kroglica.

Predavalnico trboveljskega delavskega doma
smo spremenili v delavnico, kjer smo žagali, sestavljali, brusili, lepili,
barvali, zlagali, preizkušali … Vsega je bilo veliko: dela, smeha, dobre volje,
pa tudi izzivov pri sporazumevanju, sprejemanju drugačnosti in strpnosti. Prvi
dan smo bili skeptični: ali in kako bomo to zmogli, četrti dan pa so verižni
členi zasijali v vseh svoji inovativnosti in barvitosti. Najvažnejše je bilo,
da so delovali tako vsak zase kot vsi skupaj.

Izdelki bodo svoje mesto našli v zasavskih
vrtcih. Novo znanje in izkušnje pa bodo strokovni delavci in prostovoljci od
januarja do junija  enkrat tedensko delili z otroki iz Vrtca Zagorje, ko
bodo skupaj gradili nove člene verižnega eksperimenta. Posebno dragoceno tem
projektu se mi zdi ustvarjanje nečesa zelo konkretnega, pomembnega za otroke in
odrasle, za širšo skupnost in medgeneracijsko solidarnost. Preko gradnje
verižnega eksperimenta bomo otrokom omogočili razvoj ročnih spretnosti, jim
približali tehniko in naravoslovje, krepili matematične spretnosti in jim
posredovali izkušnjo medgeneracijskega sodelovanja. Morda bodo ravno oni nekoč
inženirji in nosilci razvoja v mestu.

Zasavje  se razvija in počasi prebija
na turistični zemljevid Slovenije. Naši gostje so bili navdušeni nad lepotami
Zasavja, mestoma Trbovlje in Zagorje. Poleg tega so si ogledali  Virtualni
muzej rudarstva 4. Dritl, ki je združil rudarsko tradicijo in novomedijsko
kulturo. Z ogledom podjetniškega pospeševalnika Katapult in poslanstvom S.O.S.-šole smo tujcem
pokazali uspešne zgodbe mladih zasavskih podjetnikov.

ZLU je vključevanje v mednarodne projekte
in spoznavanje novih oblik dela z ranljivimi ciljnimi skupinami umestila kot
pomemben kazalnik kakovosti in razvoja v letih 2018 in 2019.

Polona Trebušak (polona.trebusak@zlu.si), ZLU

Zakaj sem se
odločila, da sprejmem povabilo k sodelovanju v projektu?

Razlogi so najmanj trije. Ker spodbuja
zanimanje za tehniko že v predšolski dobi otrok, ker je cilj projekta fizični
izdelek in ker se vse to ujema s poslanstvom S.O.S.-šole.

Moj največji pomislek pa je bilo
sporazumevanje v angleškem jeziku. To je kljub šolskemu učenju jezika in
neštetim poskusom, da odpravim ta primanjkljaj, moj večni kompleks. Naša
generacija ni imela živega stika z jezikom in si ne upamo odpreti ust.

Ko smo v skupini začeli delati, smo takoj
ugotovili, da mi in Hrvati lahko govorimo vsak svoj jezik in se popolnoma
razumemo, s Poljaki pa smo tudi tisti nerodni iz spomina privlekli pravi glagol
ali samostalnik in smo lahko delali elemente posameznega člena.  

V vsakem tehniškem projektu pride
trenutek, ko se zdi, da nič ne bo v redu, da sploh ne bo končan pravočasno in
tudi naša skupina ni bila izjema. Vedno pa se izkaže, da takrat potrebuješ
mentorja, ki ima za seboj praktično kilometrino in kot dober šahist vidi dve
potezi naprej. Imeli smo srečo in Stane Arh, idejni avtor verižnega eksperimenta,
je naravnal naše delo v pravo smer.

Ko smo v petek zložili člene v verige, da
so zasijali v vsej ustvarjalnosti, raznolikosti in barvitosti, smo od
presenečenja vsi dobesedno osupnili nad tem, koliko dela smo opravili.

Ko pa je prva kroglica začela svojo pot in
so se naslednje prekotalile od začetka prvega člena do konca zadnjega, smo vsi
navdušeno zaploskali in se veselili kot majhni otroci. To je bila najboljša
evalvacija in trdno verjamem, da bomo v vrtcih to delo, ustvarjanje, veselje
prenesli enako dobro, kot smo sodelovali v vsem programu cel teden kot
posamezniki, združeni v celoto.

Hvaležna sem za to izkušnjo, veselim se
dela z najmlajšimi. Vsakemu posebej, ki je prispeval k organizaciji celega
tedna aktivnosti, pa še enkrat iskrena hvala.

Alenka Knez

© 2015 Novičarski portal Sr(e)čno Trbovlje

Na vrh strani