Interaktivne postavitve o vprašanjih sodobne družbe

Sinoči so v Delavskem domu Trbovlje (DDT) odprli peti mednarodni festival novomedijske kulture Speculum Artium.

Otvoritveni trak festivala je prerezal plesni performans skupine The Beast, kinodvorano je zasedel mednarodni videofestival Digital Bigscreen, vrhunec večera pa je bilo odprtje pregledne razstave idejnega očeta festivala prof. Sreča Dragana, predstojnika katedre za video in nove medije na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje ter začetnika umetnosti novih medijev ne le v slovenskem, ampak tudi v evropskem prostoru. Razstava bo na ogled še do 5. maja.

Na festivalu se poleg Dragana predstavlja še sedem domačih in tujih mladih avtorjev novomedijskih projektov, ki se dotikajo aktualnih tem sodobne družbe. Postavitev Lenke Klimešove je denimo komentar na teroristične napade. Avtorica je na tleh z arabskimi pismenkami označila muslimanski simbol za Alaha, ki je narejen iz prevodne preproge. Poleg preproge opazovalca čakajo copati z vgrajenimi mini vibracijskimi motorji. Ko si gledalec obuje copate in hodi po preprogi, čuti vibracije. To je znak, da po simbolu Alaha ni dovoljeno hoditi in da ima vsak posameznik pravico izbirati. Tudi tisti, ki izvede samomorilski napad.

Obiskovalec se med ogledom razstave sreča tudi s kibernetičnim bogom. Primož Zakrajšek, član trboveljske skupine V. A. T., je posnel oko kibernetičnega boga, ki se zgraža nad zlorabami internetnega prostora. Pri tem vztrajno ponavlja latinske besede “Te sunt omnes adulteri!” ali “Vsi ste svinje!”, in če gledalec pri opazovanju videa vztraja dlje časa, vidi, kako se oko oddaljuje, solzi in sčasoma postaja megleno. Đeni Hadrovič, prav tako članica V. A. T., pa v svojem projektu Budoar – ženska sprejemnica opozarja na hinavščino, ki jo družba kaže do drugih. Avtorica je pripravila intimni prostor, v katerega gledalci vstopajo posamično in v sterilno belem okolju, na beli bolniški mizi zagledajo posnetka obrezovanja ženskega spolovila v vzhodnem in zahodnem svetu. “S prstom radi kažemo na druge kulture. Želela sem prikazati, da na zahodu nismo nič drugačni. Edina razlika je, da pri nas proces opravijo s tehnološko opremo, sicer pa so ženske podrejene moškim,” je dejala Đeni Hadrovič.

Odraz sodobne družbe je tudi postavitev tretje članice V. A. T. Maše Jazbec, ki se na festivalu predstavlja z Monolitom, črno steno, znotraj katere ni nič, hkrati pa je polna vsebine, podobno kot je vesolje polno zvezd. Ko se gledalec približa monolitu, ta zazna njegovo podobo, ki je vidna kot odsev, nato pa izginja – monolit podobo spremeni v digitalno identiteto. “Pošlje jo v naslednji evolucijski korak,” pravi avtorica, ki je prepričana, da se ljudje izgubljamo v virtualnem svetu, saj že zdaj delujemo in razmišljamo digitalno.

Po postavitvah, ki človeka kar prisilijo k razmišljanju o brezglavem bezljanju sodobne družbe, gledalce v kleti Nove galerije čaka sprostitveni kotiček. Pripravil ga je Velenjčan Miha Cojhter, ki je izdelal interaktivno instalacijo origamijev – tu so ribnik s komarji, metulji, čebelji panj in gozd. Ko gledalec pohodi stopalko pred posamezno postavitvijo, opazuje, kako letijo metulji, ali posluša oglašanje gozdnih živali, sprehajanje po kotičku pa v njem zbuja občutek sproščenosti.

Izbor letošnjih vizualnih producentov ni naključen, pravi Zoran Poznič, programski vodja festivala in direktor DDT. “Izbor je plod razmisleka o nujnosti reafirmacije družbene odgovornosti, položaja mladega umetnika znotraj nje in kulturnega udejstvovanja na večni fronti boja za vsakršno enakost,” je dejal Poznič, prepričan, da nova tehnologija nikakor ni težko doumljiva, če je le prikazana na drugačen, uporaben način. V tem primeru postane domača in razumljiva, pravi Poznič in ljudi izziva, da se pridejo o tem tudi sami prepričat. Vodeni ogledi razstave bodo potekali še danes in jutri med 9. in 20. uro.

Vir: www.dnevnik.si,

Tekst: Sabina Lokar

 

© 2015 Novičarski portal Sr(e)čno Trbovlje

Na vrh strani